Saturday, February 22, 2014

Review Part 1: Lasik @ PCMC bersama Prof Muhaya

Alhamdulillah..syukur ke hadrat Ilahi...akhirnya impian jadi kenyataan..indahnya mengukir impian tapi lebih indah bila ia menjadi kenyataan...dan semakin bermakna bila ia diusahakan dan disokong insan tersayang yang memahami. Alhamdulillah atas nikmatmu dan rezekimu ini..Syukur sekali lagi..Setelah puas menghabiskan masa menggoogle sana sini mencari informasi. Akhirnya keberanian itu menjelma jua...bukan mudah untuk mendapat kekuatan..sama seperti semasa saya membina kekuatan untuk memakai braces...dan ia telah berakhir..Alhamdulillah..kekuatan itu muncul jua..

Kronologi

30.1.2014-Saya telefon PCMC untuk mendapatkan maklumat...dan akhirnya setelah berbual agak panjang dengan staf yang menjawab finally tarikh appointment utk full eye assessment dibuat pada 10.2.2014.. Reason sbb saya adalah pemakai contact lens tegar..saya perlu off contact lens dulu...dan bermulalah episod memakai spek selama 10 hari...Jujur saya akui..saya tidak suka memakai spek..Saya rasa pening..pandangan tersekat...dan yang paling penting..saya rasa hilang kegojesan diri(ahaks). Sebab itu saya memilih untuk menjadi pengguna contact lens tegar..dan untuk makluman power mata saya adalah 700 yer...tinggi tau

10.2.2014- Saya ke PCMC ditemani En suami tersayang. Ambik cuti rehat dia hari tersebut.Dahla cuti rehat 7 hari jer..Thanks dear...Sampai sana dalam pukul 10.15 pagi..habis test mata bagai semua dalam pukul 3.30 petang..Nasib baik husband teman sbb ubat yang dititiskan kat mata masa test untuk besarkan anak mata tu menyebabkan mata kabur n sensitif dengan cahaya...so..camner nak drive kan...hmm mcm mata kucing plak bila tengok cermin sbb anak mata jadi besar...hahaha...So everything lulus n appointment utk lasik dibuat pada keesokkannya...jeng jeng jeng...


11.2.2014- Pagi2...suami dah hantar anak2 ke taska dan tadika.Cuti rehat lagi dia hari neh..2 hari berturut2 dek nak teman saya..Sory je cikgu cikgi yg kena ganti husband sy..kami ada misi besar hari neh..hehe..Pastu kami breakfast kat gerai shoplot depan taman ktorg jer..Jujur saya akui agak nervous..makan pun tak lalu sgt..tapi sekejap jer bila melangkah ke PCMC rasa nervous tu jadi hilang dan tak sabar plak nak melihat dengan mata sendiri tanpa bantuan lens dan spek.

Ni otw ke PCMC..sajer jer berselfie la konon nak hilangkan nervous tuh..igt nk post kat fb gambo neh tapi kensel niat sbb cm poyo jer...ahahaha..So post kt blog je laaa....

Kami sampai agak awal sebenarnya dalam pukul 10 pagi sbb lasik start jam 11.30 pagi..So dok melepak pandang orang jer la...sebenarnya takdela pandang sangat pun..pakai spek pun mata masih kabur..hurmm.. So pukul 11 husband ajak naik tgkt 3..lasik center lepak situ..masa sampai dah ada sorang yg menunggu...tapi lepas kami sampai ramai plak yg datang...Kol 11.25am nurse panggil...rupenya saya org kedua yg akan dilasik...salin baju segala bagai...n kol 11.30am prof sampai..puntual puntual..hehe..Surgery pun start ke org pertama tp saya dipanggil utk melihat prosedur..rileks jer akak neh...(org 1st tu) n Alhamdulillah..sekejap je dah selesai..Sempat lagi prof cakap.." Mimi dah tengok kan prosedur ni..takde ape2 yang menakutkan so tenang jer...rileks..jgn takut...kalau takut jugak something wrong la tu"  dan saya cuma senyum...hehehe...tak takut la prof..cuma...rasa nk nyanyi lagu najwa latif jer..kosong kosong..haha..itulah perasaan saya ketika itu...hehehe..

So my turn la pulak kan....jeng jeng..saya disuruh baring..dibersihkan mata n dititiskan ubat bius..dan selepas itu proses yang pertama dilakukan utk dibuat flap mata...alhamdulillah saya tenang..dan prof sentiasa bagi kata2 motivasi sepanjang prosedur..jujur..saya tak rasa ape pun..kene injit amik darah masa regular pregnancy checkup pun rasenya sakit 30 kali ganda...ha amik ko aku describe kadar kesakitan tu..hahaha.

pastu kt mesin kedua..proses utk dibuka flap mata n dilaser..rasa sejuk2 jer time neh...masa flap mata diangkat utk dilaser tak nmpk ape2..masa mata kanan sy saya agak tenang tapi mata kiri saya agak susah nk fokus..hahaha..saya rasa cm tak leh control je mata tu..so tergerak sket mata tu..tapi jgn risau mesin laser tu akan ikut pergerakan anak mata masa dilaser tu so akhirnya berjaya...habis proses tu prof tanya...awak nervous ker masa mata kiri awak tu..hehe..saya senyum jer la....tak mampu nk kata ape2..nk je jwab..mata kiri saya susah nk kawal la prof..tergerak sendiri..hehehehe...n disebabkan tergerak sket ada kesan putih yg dibuat oleh laser kat mata kiri saya tapi kesan tu hilang a few hours jer...hehe...

Ni gambo masa prosedur dilakukan..semasa proses mengangkat flap mata n laser

Habis jer  treatment saya ingatkan saya mampu melihat terang benderang....sbb ada beberapa review cakap leh baca signboard jalan masa otw balik dr pcmc..tp in my case masih kabur..prof cakap..kesan ubat semalam masa nk besarkan anak mata tu tak hilang lagi so sbb tu nmpk kabur...Overall treatment dilakukan dalam masa yang lebih kurang 15 minit  dan tidak menyakitkan....tak rasa ape pun..Alhamdulillah..dan sejurus selepas tamat lasik tu prof. Muhaya ajak kami bergambar..


Semasa gambar diambil mata saya masih kabur owkeh....tapi saya tersenyum sbb saya yakin mata saya mampu melihat dengan jelas untuk melihat keindahan dunia slps ini tanpa bantuan lens n spek...mudah mudahan..amin..

Perjalanan pulang dari PCMC ke Shah Alam saya rasa paling menyeksakan sbb saya tak mapu membuka mata saya disebabkan silau...wlpn dibekalkan dgn spek itam..tp seyes...tetap silau..mungkin mata saya ibarat mata bayi yg baru lahir tidak boleh melihat cahaya yang terlalu terang...

Sampai je rumah saya berkurung dibilik bawah dan berehat..so dalam 3 jam lepas tu saya keluar dan saya mampu membaca sarikata kat TV yang selama ini saya tak boleh nmpk....terus rasa nk lompat2...


~~~~~~~~~To be continued~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~







14 comments:

  1. bestnya mi..alhamdulillah..kalo ada rezeki lebih nti,nak jugak la try buat lasik ni..mmg x sakit ke?huhuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sakit da...yg paling tak best adalah silau masa on the way balik tuh jer..rasa nk cepat sampai umah..sensitif betul dengan cahaya mata tuh....

      Delete
  2. tahniah2..bertambah gojes la you...hehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...
    perkenalkan saya winna berasal dari indonesia. Tertarik untuk lasik di pcmc setelah membaca blog cikpuan. Jika boleh bantuannya ada saran penginapan atau hotel yang mudah akses transportasi dan dekat dengan pcmc.
    terima kasih

    ReplyDelete
  4. Jika berkenan boleh mengirimkan ke email saya wina.prima@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.seronoknya dapat buat ladik.Berapa yer kos lasik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 7k....prof muhaya ada buka pusat lasik kt bangi

      Delete
  6. Did lasik in excelview midvalley. Vision is not sharp with dry eyes.Night vision is so bad will all the haloes and starbust. Depress...

    Hasil lasik tidak dijamin. Ade risiko pandangan akan kabur dan tidak bole dibetulkan dengan cermin mata. Tolong sebarkan kebenaran. Kerana ada yang sudah menderita. Saya tidak dapat ape2 keuntungan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bile buat lasik dear...mula2 mmg ada halos n kabur esp. at night tp after few month ok dh

      Delete
    2. sekarang ni dah okey ke mata? merata2 blog tengok ada komen yang sama macam ni. mesti orang yang sama sebab tarikh n tahun sama. Jadi now dah 2021 so penglihatan macam mana? Please share.

      Delete
  7. Absolutely fantastic posting! Lots of useful information and inspiration, both of which we all need!Relay appreciate your work. michigan lasik

    ReplyDelete
  8. This is a great inspiring article.I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information... laser eye surgery worth it

    ReplyDelete
  9. Great Article it its really informative and innovative keep us posted with new updates. its was really valuable. thanks a lot. Yaldo Eye Center in Grand Rapids Michigan

    ReplyDelete